Çelişki İddiası: Enam 163 – Araf 143 [İlk müslüman kimdir?]
Enam 163: ‘O’nun hiç bir ortağı yoktur. Ben böyle emrolundum ve ben müslüman olanların ilkiyim.’
Araf 143: Musa tayin edilen sürede gelince ve Rabbi O’nunla konuşunca: ‘Rabbim, bana göster, Seni göreyim’ dedi. (Allah:) ‘Beni asla göremezsin, ama şu dağa bak; eğer o yerinde karar kılabilirse, sen de beni göreceksin.’ Rabbi dağa tecelli edince, onu param parça etti. Musa bayılarak yere düştü. Kendine geldiğinde: ‘Sen yücesin (Rabbim). Sana tevbe ettim ve ben iman edenlerin ilkiyim’ dedi.
Al-i İmran 67: İbrahim, ne yahudi idi, ne hıristiyandı: ancak, O hanif (muvahhid) bir müslümandı, müşriklerden de değildi.
Eleştiri:
Enam 163′e göre ilk Müslüman Muhammed. Araf 143′e göre Musa. Ali İmran 67′ye göre İbrahim.
Cevap:
Buradaki ilk Müslümandan kasıt insanlığa yeni gelen çağrının ilkiyim demektir. Benden önce Müslüman yoktu, bütün tarih boyunca ilk Müslüman benim demek değildir herhalde. İyi niyetli okuyan herkes burada kastedilenin kendi dönemi için olduğunu rahatlıkla anlayabilir. Zira o ayetlerin bağlamında bütün insanlık tarihi anlatılmıyor ki, insanlık tarihinde ilk kimin Müslüman olduğu konusu mevzubahis edilmiş olsun.
Kaldı ki, kendisinden önce de peygamberler geldiğini söyleyen birisinin bütün bu söylediklerini unutup mutlak anlamda ilk Müslüman benim demesi de hayatın ve insan hafızasının doğal akışına ters. Hiç kimse geçmişte onlarca Peygamberin kıssasını anlattıktan sonra kendisinin bu anlamda ilk Müslüman olduğunu iddia ederek hata yapmaz.
Dolayısıyla bu eleştiride de yine önyargılı okumaların ne kadar tesirli olduğunu görebilmekteyiz.